Hortamuseum

Horta's Young Friends

De Horta's Young Friends, een groep art nouveau-liefhebbers (< 35 jaar), komen regelmatig samen om emblematische plaatsen en bijbehorende tentoonstellingen te bezoeken uit de 'fin de siècle'- periode.

WAAROM EEN YOUNG FRIEND WORDEN?

Het lidgeld van 15 euro per jaar stelt de Young Friends in staat het Hortamuseum, zijn collecties en het onderzoekscentrum te steunen.

Leden hebben dezelfde voordelen als de Vrienden van het Hortamuseum, de vereniging van waaruit zij ontstaan zijn:

Onbeperkte en gratis toegang tot het Hortamuseum
Eén gratis bezoek voor een vriend(in) per jaar
Toegang tot de nieuwsbrief van de Vrienden van het Hortamuseum, "Circa 1900"
Toegang tot de activiteiten van de Vrienden van het Hortamuseum tegen een verminderde prijs (lezingen, excursies, rondleidingen, enz.)

De activiteiten van de Horta's Young Friends staan ook open voor niet-leden, die net als de leden jonger dan 35 jaar moeten zijn.

PROGRAMMA VAN DE HORTA'S YOUNG FRIENDS 2024

Rondleiding door het Maison Émile Waxweiler

Donderdag 25 januari 2024
Dit bijzondere gebouw is nu een privéwoning en werd ontworpen door de architecten Constant Bosmans en Henri Vandeveld (1907) en Léon Sneyers (1908).

Bezoek het Maison Devalck met de huidige eigenaar

Donderdag 29 februari 2024
Dit gebouw (1900) werd ontworpen door de architect Gaspard Devalck. Het bevat ook glas-in-loodramen van de meester-glaskunstenaar Evaldre en sgrafittes van Privat Livemont.

Verleden

Rondleiding door de tentoonstelling ART NOUVEAU, kunst voor iedereen ? in gezelschap van de curatoren

Donderdag 28 maart 2024
De tentoonstelling ART NOUVEAU, kunst voor iedereen ? (Halles Saint-Géry) uitnodigt ons te verdiepen in de voorwerpen en onderwerpen van Brusselse art-nouveauhuizen/-musea. Via een participatieve en multidisciplinaire benadering legt het project de link met hedendaagse maatschappelijke uitdagingen en wordt er ruimte vrijmaakt voor nieuwe vertelperspectieven.

Verleden

Rondleiding door het persoonlijke huis van Seeldrayers, een leerling van Paul Hankar

Donderdag 25 april 2024
Dit gebouw, dat momenteel wordt gerestaureerd, herbergt ook de collectie fin-de-siècle werken van de huidige eigenaar, waarvan er enkele worden tentoongesteld.

Tijdstip 18:30

Rondleiding door het voormalige Josaphat scholencomplex

Donderdag 30 mei 2024
Terug naar school voor de Jonge Vrienden van Horta met deze rondleiding in de Henri Jacobs School Groep 1. De art nouveau architect, op het hoogtepunt van zijn carrière, werkte samen met kunstenaar Privat Livemont om dit Scharbeekse juweeltje te creëren.

Tijdstip 18:00

Rondleiding door het Dubois atelierhuis van Victor Horta

Donderdag 27 juni 2024
De deuren van het voormalige atelier van Fernand Dubois, nu de Cubaanse ambassade, staan open voor een bezoek. Gebouwd door Victor Horta voor zijn vriend de beeldhouwer tussen 1900 en 1906, is veel van het originele decor bewaard gebleven.

Tijdstip 18:30

Tot snel voor de rest van het programma.

Cotisation et réservations

Vente de billets en ligne

Volg de verschillende evenementen op de Facebook-pagina van het Hortamuseum!